Rady při bolestech zad

1. Vyhýbat se prudkým, náhlým pohybům (skoky, předklony, otáčky) a otřesům (např.v autě)

2. Vyhýbat se předklonu a zvedání těžkých břemen v předklonu (zvedat s pokrčenými dolními končetinami a nehrbit přitom záda).

3. Chránit tělo před chladem a vlhkem, zejména dolní končetiny a křížovou část páteře.

4. Nezůstávat dlouho ve stereotypní poloze (sedění, stání) při stání měnit postoj, přenášet hmotnost z jedné nohy na druhou. Při sedavé práci aspoň jednou za hodinu vstát a protáhnout se.

Správné sezení: I když musíme sedět velmi dlouho, vždy máme záda narovnaná a nehrbíme se. Používáme židli s pevným opěradlem podél celé páteře. Naučme se sedět pohodlně, s chodidly opřenými o podložku a koleny zahnutými do pravého úhlu.

Stání: Při správném postoji, při kterém se nenamáhá zádové svalstvo musí být hlava, trup i končetiny v jedné linii.

Spánek: Spíme v posteli s pevnou podložkou, případně si dáme pod matraci desku. Pod hlavu si dáváme jeden ne velmi vysoký polštář, abychom předešli nesprávnému ohnutí páteře během spánku, ležíme na pravém nebo levém boku.

5. Zvýšenou opatrnost věnovat uvedeným radám hlavně při větší únavě, nedostatku spánku, konfliktních situacích, které vyvolávají skleslost, depresi nebo podrážděnost.Všechny tyto stavy se i u zdravých lidí spojují s nekoordinovanou svalovou činností, která by mohla vyvolat bolesti. Tím víc se to týká těch, kteří už bolest v páteři překonali.

6. Každý pacient má i v období, kdy je zdánlivě zdravý, cvičit. Cvičení je prostředek, který zpevňuje ochablé svalstvo, natahuje zkrácené svalstvo a zlepšuje jeho pružnost. Doporučenými aktivitami jsou plavání (hlavně prsa při správné technice), jízda na kole, turistika, běh na lyžích, pomalý běh. Velmi účinné jsou spinální a kompenzační cvičení, strečink a jiná zdravotní cvičení. Rovněž je důležité hlídat si svou váhu.

Viz také http://www.sedlacek.wz.cz/PriBolestechZad.htm
Účinné masáže - na hlavní stránce  Příčiny bolestí zad

Aktualizováno 31.05.2004 Webmaster: Ing. Svatopluk Sedláček Stránka tvůrce